نقش آب در بدن,نشانه های کم آبی,نیاز بدن به آب,تنظیم متابولیک بدن,فواید آب,عوارض کم آبی,نوشید آب کودکان,زمان های نوشیدن آب,
تاریخ انتشار: 95-06-01 10:06:16
(512)

نقش آب در بدن انسان

آب یک مایع حیات بخش است که بخش اعظم از وزن بدن انسان را به خود اختصاص داده است. 2/3 و یا %70 وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. بدن یک انسان با وزن متوسط 75 کیلوگرم حاوی 50-40 لیتر آب می باشد. میزان آب بدن مردان اندکی از زنان بیشتر است.
با افزایش سن نیز از میزان آب بدن کاسته می گردد. %83 خون، %75 عضلات، %74 مغز، %22 استخوانها و %25 چربی های بدن از آب تشکیل یافته است.
همانطور که مشاهده کردید آب برای بدن بسیار ضروری و حیاتی می باشد. انسان تنها قادر است 10-5 روز بدون آب زنده بماند.
بدن بزرگسالان در طی روز 3-2 لیتر آب از دست می دهد که برای جبران آن باید مجددا آب بنوشند تا آب از دست رفته را مجددا به بدنشان بازگرداند.
بطور متوسط هر فرد در طول روز نیاز به نوشیدن 2 لیتر آب و یا 8 لیوان آب دارد.
شنیده ایم که می گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دیگر نیازی به دکتر پیدا نمی کند. اما 8 لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ی آن است.

راه های ورود آب به بدن 

-از طریق نوشیدن مایعات.
- همراه با مصرف مواد غذایی (حتی بیسکوئیت نیز حاوی آب می باشد).
- توسط اکسیداسیون هیدروژن مواد غذایی در جریان متابولیسم. این میزان روزانه به نیم لیتر میرسد.

راه های دفع آب از بدن 

- ادرار توسط کلیه ها (%50)
- تعریق از راه پوست (در آب و هوای گرم و مرطوب و پس از فعالیت بدنی این میزان افزایش می یابد).
- از طریق هوای بازدمی (که در آب و هوای سرد و خشک میزان آن افزایش می یابد).
- از طریق مدفوع (حدود150 میلی لیتر) اما این میزان هنگام اسهال افزایش می یابد.
- گریه کردن.

فواید آب برای بدن

- حفظ سلامتی و کارایی سلولهای بدن.
- به عنوان یک حلال بسیار قوی در بدن.
- رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.
- تنظیم درجه حرارت و خنک سازی بدن توسط تعریق.
- حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.
- روانکاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن.
- کاهش آماس مثانه با زدودن باکتریها از مثانه.
- کمک به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.
- حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلولها ی بدن.
- مرطوب کننده پوست، چشمها، دهان و مجاری تنفسی.
- به عنوان یک ضربه گیر در چشم،نخاع و کیسه آمنیوتی پیرامون جنین.
- حمل و پاکسازی مواد زائد حاصل از متابولیسم درون بدن مانند اوره و دی اکسید کربن.
- تنظیم الکترولیتهای درون بدن مانند سدیم و پتاسیم.
- افزایش انرژی بدن.
- افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی.
- زدودن سموم بدن.
- کمک به کاهش وزن.
- کاهش سردرد و سرگیجه.
- نوشیدن آب کافی از ایجاد عارضه های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خشکی و چین و چروک پوست پیشگیری می کند.

هنگامی که شما آب کافی به بدن خود نمیرسانید دچار کم آبی در بدن خود می شوید .

نشانه های کم آبی در بدن به قرار زیر است:

- سردرد
- رخوت و بی حالی
- تغییرات خلقی
- واکنش های کند
- خشکی مجاری بینی
- لبهای خشک و ترک خورده
- ادرار تیره رنگ
-ضعف و خستگی
- پریشانی

علل پدیدآمدن کم آبی در بدن: 

- تعریق شدید در پی فعالیت بدنی، تب، رطوبت و گرمای زیاد
- ننوشیدن میزان کافی آب
- دیابت
- فشار خون بالا
- داروهای مضر
- نارسایی های کلیوی
- اسهال و استفراغ
- مسمومیت غذایی
- سوختگی
- مصرف مواد افزایش دهنده ادرار مانند :چای، قهوه، نوشابه های گازدار و مشروبات الکلی

 عوارض کم آبی خفیف اما مزمن در بدن:

- افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و یبوست
- افزایش خطر ابتلا به سرطان مجاری ادرار
- افزایش خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده بزرگ
- افزایش خطر ابتلا به چاقی در خردسالان
- کاهش عملکرد فیزیکی و ذهنی
- کاهش ترشحات بدن مانند بزاق دهان
- هرگاه شما تنها %5-4 از 8 لیوان آب توصیه شده آب کمتری بنوشید عملکرد فیزیکی و ذهنی شما %30-20 کاهش می یابد.

 زمان هایی که بدن به آب بیشتری نیاز دارد:

- هنگامی که فرد مواد پروتئینی زیادی مصرف میکند چون برای جذب آن به آب بیشتری نیاز است.
- هنگامی که فرد در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری میگنجاند.
- کودکان به آب بیشتری نیاز دارند.
- هنگامی که فرد دچار اسهال و یا استفراغ میگردد.
- هنگامی که فرد فعالیت بدنی دارد.
- در آب و هوای گرم و مرطوب بدن به آب بیشتری نیاز دارد.
- هنگامی که فرد تب دارد و یا بیمار است.
- هنگامی که فرد از فراورده های حاوی کافئین و یا الکل مصرف میکند مانند: چای، قهوه، نوشابه های گاز دارو مشروبات الکلی

چند نکته


- هنگامی که سردتان است جای نوشیدن چای و یا قهوه داغ، آب گرم بنوشید.
- هیچگاه منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید زیرا در آن زمان بدن شما دچار کم آبی گشته است و اندکی دیر شده است بهتر است همواره با نوشیدن منظم آب در طی روز از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
- هر میزان که دمای آب آشامیدنی به دمای بدن نزدیک تر باشد، آسانتر و سریعتر جذب بدن می گردد. آب خیلی سرد و یخ سبب تحریک بیش از حد کلیه ها می گردد.
- نوشیدن آب داغ همراه با آب لیمو ترش پیش از صبحانه سیستم بدن شما را پاکیزه و تصفیه می کند.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*