تاریخ انتشار: 94-11-28 11:11:47
(3152)

لامپ Ultra Violet) UV)

Ultra Violet پرتودهی نور فرابنفش

تاریخچه

انرژی UV از اواخر قرن نوزدهم میلادی بطور موفقیت آمیزی برای گندزدایی آب و تجهیزات به کار گرفته شد. استفاده از آن برای گندزدایی جریان هوا از اواخر دهه 1930 شروع شد و در دهه 1990 پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه به دست آمد. امروزه استفاده از اشعه UV برای ضد عفونی، پاستوریزه، استرلیزاسیون آب و هوا به کار رفته و به عنوان یکی از بی خطر ترین و نزدیکترین روشها به طبیعت به شمار می رود.

انواع اشعه UV پرتوی فرا بنفش جزیی از طیف الکترو مغناطیس است که بین اشعه x و نور مرئی واقع شده است.

  • بنابراین نور فرابنفش قابل دیدن نیست.
  • نور فرابنفش طول موجی بین 100 تا 400 نانومتر را داراست و به قسمتهای زیر دسته بندی میشود.

الف) UV-A که طول موجی بین 315-400 نانومتر را دارد.

ب) UV_B که طول موجی بین 280-315 نانومتر را دارد.

ج) UV_Cکه طول موجی بین 200-280 نانومتر را دارد.

د) UV Vaeuum که طول موجی بین 100 تا 200 را دارد.

تاثیر پرتوی فرابنفش بر میکروارگانیسم ها:

  • پرتوی فرا بنفش بر علیه میکرو ارگانیسم ها شامل باکتریها، ویروس ها، قارچ ها، کپک ها، مخمرها و جلبک ها در آب و هوا و سطوح موثر است.
  • اصول ضدعفونی با پرتوی فرابنفش آسیب هسته ژنتیکی سلول، با از هم پاشیدن DNA و RNA است.
  • پرتو فرابنفش در طول زنجیره وراثتی اثر گذاشته باعث می شود تا رشته های وراثتی قادر به نسخه برداری نشود.
  • بنابراین تولید مثل میکروارگانیسم ها خاتمه می یابد

این وسیله در دستگاه های KENT بعد از RO قرار دارد. لامپ UV یا نور ماوراء بنفش یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های تصفیه آب هایی است که دارای آلودگی های بسیار خطرناک و جدی می باشند، در این روش لامپی که در یک استوانه شیشه ای است روشن می شود و آب به دور استوانه به گردش در می آید و کلیه میکروارگانیسم های آب نابود می گردند.

شاید شما سوالی در ذهنتان خطور کند که بعد از RO که خود حذف کننده کلیه باکتریها و میکروارگانیسم ها از آب هست، لامپUV چه ضرورتی در دستگاه تصفیه آب خانگی دارد؟

جواب سوال شما:با مطالبی که در خصوص RO داده شد بدیهی است که فیلتر RO همانطور که شرح داده شد فیلتر غشایی نیمه تراوا می باشد و قابلیت حذف ذرات حدود 0/0001 میکرونی را دارد و ما میدانیم که کوچکترین میکروارگانیسم ها بزرگتر از 0/02 میکرون است ولی با علوم جدید و تحقیقات به عمل آمده در خصوص RO به این نتیجه گیری رسیده اند که همان RO قابلیت حفظ و نگهداری و تکثیر کلیه میکرو ارگانیسم ها را درون خود داشته که بعد از مدتی از مصرف، نوزادان میکرو ارگانیسم های تولید یافته و در کل غشای نیمه تراوا که محیطی بسته و مرطوب می باشد جا خوش نموده و به صورت آهسته از غشاء عبور کرده (در صورت معیوب بودن غشاء یا کهنه بودن) و وارد آب مصرفی می گردد، پس ضرورت لامپ UV در دستگاه های تصفیه آب کاملا ضروری است که به اعتقادمهندسین شرکت KENT دستگاه تصفیه آب بدون لامپ UV بسیار خطرناک و غیر قابل مصرف می باشد.

مقایسه:در دستگاه های مشابه اصلا این وسیله استفاده نشده است که اگر هم در دستگاهی وجود داشته باشد بسیار گران و به صورت یک آپشن لوکس تلقی می گردد که در دستگاه های تصفیه آب خانگی برقی KENT ، یک ضرورت است.

توصیه مدیر عامل شرکت فرایند آب آبیدر در خصوص سیستم های Ro:

لطفا فیلتر های پیش تصفیه را به موقع و در تاریخ مقرر عوض کنید تا فیلتر ممبرین (غشاء نیمه تراوا) آسیب نبیند.

حتما از فیلتر های اصل استفاده کنید که ما مشخصات فیلتر های اصل رو در شاخه (مراحل تصفیه و فیلترها) توضیح داده ایم.

و فیلتر ممبرین ( غشاء نیمه تراوا) را به موقع عوض کنید در تاریخ مقرر، در صورت تعویض به موقع فیلترها دیگر استفاده از لامپ uv ضرورت پیدا نمی کند.

ولی اگر دستگاهی این لامپ uv رو داشته باشد بهتر است.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*