تاریخ انتشار: 95-01-07 18:01:49
(1254)

آیا املاح معدنی موجود در آب، مفید است یا مضر؟

آیا شما هم مانند بسیاری از مردم نگران حذف املاح مفید موجود در آب به وسیله دستگاه تصفیه آب هستید؟
آیا گمان می‌کنید وجود یک فیلتر جهت افزودن املاح معدنی مفید به آب تصفیه شده ضروری است؟
آیا فکر می‌کنید آب‌های معدنی، علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، مواد و املاح مفید معدنی را نیز برای بدن ما به ارمغان می‌آورد؟
بسیاری از ما می‌دانیم که بدن برای زنده ماندن به میزان مناسبی املاح معدنی نیاز دارد. املاح مفید برای بدن در کنار ویتامین‌ها وظیفه حفظ کارایی اندام‌های بدن را برعهده دارند. در واقع بدن انسان به حدود 70 نوع از املاح نیاز دارد تا وظایف تعریف شده خود را درست و کامل انجام دهد.

اما بسیاری از مردم اطلاع ندارند که املاح موجود در طبیعت دو نوع هستند:
- مواد و املاح معدنی (Inorganic Minerals)
- مواد و املاح آلی (Organic Minerals)
در این مقاله به بررسی تفاوت این دو می‌پردازیم. 

دسته اول: مواد و املاح معدنی (Inorganic Minerals)
این دسته از عناصر به طور طبیعی در معادن، سنگ‌ها، خاک و به طور کلی در پوسته زمین یافت می‌شوند و آب هنگام عبور از بستر سنگ‌ها و کانی‌ها، این املاح را در خود حل می‌کند.

مواد معدنی مفید نیستند!
بر خلاف تفکر رایج، املاح معدنی (كه در آب نیز یافت می شوند) برای بدن حیوانات و انسان‌ها غیرقابل جذب و غیرمفید هستند. بدن این املاح را مانند سموم دفع می‌کند. درست برعکس گیاهان که غذای اصلی آنها، همین مواد معدنی هستند. می‌دانیم که گیاهان به وسیله ریشه و با کمک آب، مواد معدنی را از خاک جذب می‌کنند. برخی از محققین معتقدند الکترون‌های موجود در ساختار اتمی مواد معدنی بر خلاف عقربه‌های ساعت گردش می‌کنند و در نتیجه با الکترون‌های بدن انسان سازگار نیستند. این املاح برای بدن انسان مضر بوده و عوارضی همچون درد و تورم در مفاصل، سنگ کلیه، فشار خون و ... را باعث می‌شوند. املاح معدنی به آب طعم و بو می‌دهند. هرچه آب ناخالص‌تر باشد طعم و بوی آن نامطبوع‌تر است.
یکی از آشناترین این ترکیبات، کربنات کلسیم است. این همان جرم و رسوبی است که در جداره کتری، سماور و لوله‌های آب گرم مشاهده می‌کنید.
آیا حاضر هستید این رسوبات را مجددا در آب حل کرده و مصرف کنید؟ یا اینکه آن را آسیاب کرده و مانند نمک در غذا بریزید؟
آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر املاح معدنی موجود در بستر کوه‌ها برای بدن مفید هستند، چرا چند تکه از سنگ این کوه‌ها را نمی‌مکیم یا در غذا حل نمی‌کنیم؟
می‌دانید چرا حاضر به انجام چنین کاری نیستید؟ چون مغز شما به صورت ناخودآگاه می‌داند که ترکیبات معدنی برای اندام‌های شما مناسب نیستند.

دسته دوم: مواد و املاح آلی (Organic Minerals)
این دسته از املاح قابل جذب برای بدن حیوانات و انسان‌ها هستند. منبع اصلی این املاح، گیاهان هستند. در واقع گیاهان با جذب املاح معدنی موجود در خاك تغذیه می‌كنند. املاح معدنی پس از ورود به اندام‌های گیاه، در اثر پدیده فتوسنتز تغییر ماهیت داده و تبدیل به تركیبات آلی می‌شوند.
املاح آلی برای بدن انسان قابل جذب و مفید هستند. برخی از دانشمندان معتقدند الکترون‌های موجود در ساختار اتمی املاح آلی، موافق عقربه‌های ساعت گردش می‌کنند و در نتیجه با الکترون‌های بدن انسان سازگار هستند.
انسان از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات و گوشت حیوانات گیاهخوار، املاح آلی را جذب می‌كند.

مواد موجود در آب، معدنی هستند یا آلی؟
همان طور که می‌دانید، آب باران درست هنگام بارش، کاملا خالص و عاری از هر مواد و ترکیبات اضافی است. این آب با عبور از میان سنگ‌ها، خاک و بستر زمین، مواد معدنی موجود در آنها را در خود حل می‌کند. در نتیجه مواد حل شده در آب جزء مواد معدنی موجود در طبیعت هستند. همان طور که اشاره شد، این مواد و ترکیبات نه تنها برای بدن ما مفید نیستند، بلکه در برخی موارد می‌توانند به سلامتی ما آسیب برسانند.

آب معدنی، مفید یا مضر؟
آب‌های معدنی، سرشار از ترکیباتی هستند که برای بدن ما ناشناخته و غیرقابل جذب هستند. این ترکیبات در اندام‌های بدن رسوب کرده و عوارضی مانند سنگ کلیه، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و ... را باعث می‌شوند. هنگامی که آب حاوی املاح معدنی نوشیده می‌شود، پس از سه دقیقه الی سه ساعت (بستگی به غلظت مواد معدنی موجود در آب) پدیده‌ای به نام Leukocytosis (افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون) اتفاق می‌افتد. این اولین واکنش بدن در وضعیت دفاعی است.
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر آب حاوی املاح معدنی برای بدن ما مفید است، چرا گاهی اوقات یک فنجان از آب دریاها و اقیانوس‌ها را نمی‌نوشیم؟
به نظر شما نوشیدن آب باران که عاری از ناخالصی‌هاست به بدن ما آسیب می‌زند یا نوشیدن آب دریا که سرشار از ترکیبات معدنی است؟

همیشه به خاطر داشته باشید:
مواد معدنی موجود در پوسته زمین برای بدن انسان و حیوان مفید نیستند بلکه برای گیاهان شناخته شده و مفید هستند. گیاهان با جذب مواد معدنی خاک و پدیده فتوسنتز، آنها را به مواد آلی تبدیل می‌کنند. مواد آلی برای بدن انسان‌ و حیوان قابل جذب و مفید هستند. انسان با مصرف میوه‌ها و سبزیجات یا با استفاده از گوشت حیوانات گیاهخوار، مواد آلی بدن خود را تامین می‌کند. در واقع آب نقشی در تامین مواد مفید بدن ما ندارد. 
هرچقدر آبی که می‌نوشیم خالص‌تر باشد، وظایف اصلی خود را در بدن ما بهتر انجام می‌دهد. در حالی که آبی که گیاهان با ریشه خود جذب می‌کنند، می‌بایست سرشار از املاح معدنی باشد. آب‌های معدنی نه تنها برای بدن ما مفید نیستند، بلکه می‌توانند سبب بروز سنگ کلیه شوند یا آسیب‌های دیگری به بدن ما وارد کنند. پس لذت نوشیدن را با آب پاک و سالم به خانواده و فرزندان خود هدیه دهید.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*